söndag 24 mars 2013

Rutiner -oerhört viktigt

Då är det tyst inne från sovrummet, och det är väl nu man ska koppla av och samla krafter till nästa prövning. =) Vi har haft en superhärlig Söndag. Dagen började vid halv sex snåret, (som den gör typ varje dag). Vi börjar bli vana med att ha två morgonpigga tjejer. Det är väl rutinerna som sätter sina spår. Vi är sjukt noga med rutiner både jag och Jocke. Kvällsrutinerna brukar se ut ungefär såhär; bolibompa vid sex (om Daniella vill, ibland väljer hon att leka med annat istället och hon brukar aldrig vara intresserad av att sitta så länge framför tv:n). Flickorna byter om till pyjamas och vi fokuserar på att leka lugna lekar. Klockan sju är det dags att borsta tänder och göra sig redo för att läsa bok eller se en filmsnutt. Gry somnar i princip alltid kvart över sju, och Daniella halv åtta. Oftast är middagen så pass sen att det inte behövs nått kvällsfika. På helgerna brukar vi försöka äta lite tidigare, så då kan det vara välbehövligt med ett litet kvällsmål. Med kvällsmål menar jag inte sliskig O´boy och hundra rostade mackor med marmelad på. Utan snarare naturell yoghurt och en grov smörgås. Hur som helst. Jag tror det är rutinerna som gör att tjejerna alltid vaknar pigga som mörtar tiidigt på morgonen. Gry sover och äter alltid på samma tider varje dag, likaså Daniella, fast utan att sova då. Jag tycker det är viktigt att man håller tider för barnen. Sen är jag inte så knysslig om vi får besök eller om vi reser bort. Då får kidsen gärna bli lite bortskämda :)

Jösses, hur kom jag in på detta nu när jag höll på återberätta dagen?! Aja, efter att vi på morgonen myst en längre stund i Dani´s rum så blev vi tre tjejer bjudna på en dunderfrukost av pappa Jocke. Sen var det bara att spinna vidare. -Pyssel -Äventyrsbad -Mc donald´s. En riktig lyxdag! Gry och pappa åkte istället till farmor och farfar. Det kan ju vara skönt och roligt för Daniella (och självklart också för Gry) att man delar på dem ibland.

Skta mig en chailatte och njuta i soffan innan det är dags att kasta sig i säng. Klockan står på 05.15!
Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar